Vrijheid
Blog 2202-05-09

Bevrijdingsdag. Hoe kwetsbaar zijn wij.
In een wereld vol oorlogsgeluiden doet het mij denken aan twee dingen die ik wil delen.


Oorlogsgeluiden leiden tot angstgevoelens en, het belangrijkste: Je hebt altijd de persoonlijke vrijheid om te denken wat je wilt.
Er zijn uitzonderingen. Lees George Orwell, 1984 en krijgsgevangenen verslagen er maar op na. Maar wij verkeren gelukkig niet in dat soort omstandigheden. Wij zijn vrij om te denken wat we willen.

Nu kun je natuurlijk jezelf angstig maken en telkens denken aan de risico's die oorlogsdreiging brengt. Of allerlei andere dingen waar je bang voor bent. Je kunt jezelf verdrietig maken door mee te leven met al die verschrikkelijke verhalen op televisie. Of van mensen in je omgeving.
Maar helpt het? Maakt dat de dreiging kleiner? Hebben die slachtoffers wat aan jouw verdriet?

Veel beter is het zogenoemde helpende gedachten te oefenen.
Kan ik iets praktisch doen om de situatie te verbeteren. Dan ga ik dat doen. Zo niet? Dan leg ik het naast me neer.

Er is dan namelijk geen enkele reden op de hele wereld waarom jij je naar zou voelen.
Het helpt niet om je angstig te voelen over dingen waar je geen invloed op hebt. Beter richt je je op je eigen situatie. En denkt:
Mijn straat is veilig. Mijn huis is veilig. Ik ben ok. Ik heb een dak boven mijn hoofd. Mijn buik is gevuld. Ik kan vrij ademhalen. Er jagen geen leeuwen op mij. Ik ben ok.
Misschien dat het in de toekomst veranderd, maar dat weet je niet. Het kan ook allemaal gewoon goed blijven gaan. Nu op dit moment is het ok. Dus nu hoef je geen angst te voelen. Kies maar hoe je je wilt voelen. Bedenk je een nare toekomst of bedenk je een toekomst waarin het goed gaat. Het is altijd het handigste om die keuze te doen waarbij jij je het beste voelt.

Er is ook geen enkele reden om je schuldig te voelen omdat jij het wel goed hebt, maar een ander niet.
Het helpt die ander niet om zelf ongelukkig te zijn. Het helpt wel om praktische dingen te doen. Behoort dat niet tot je mogelijkheden, dan kun je dat alleen maar accepteren. Beter richt je je op je eigen situatie. En denkt:
Mijn straat is veilig. Mijn huis is veilig. Ik ben ok. Ik heb een dak boven mijn hoofd. Mijn buik is gevuld. Ik kan vrij ademhalen. Er jagen geen leeuwen op mij. Ik ben ok.
En daarna kan je ten volle genieten van jouw geluk in het leven.

Bedenk: Hoe gelukkiger jij je voelt, hoe meer jij in staat bent om goede invloed uit te oefenen op je omgeving. Dus gebruik die persoonlijke vrijheid om te denken wat je wilt. En denk jezelf gelukkig.

Ik wens je goede gedachten.

Overzicht Blog artikelen

drs. Krina van der Meulen
hypnotherapie masterpractitioner